pytania i odpowiedzi

HARMOKROMIA – co to znaczy

HARMO – harmonia, KROMA – kolor
HARMOKROMIA to narzędzie kolorystyczne, opisujące świadome posługiwanie się kolorem.
Tłumaczy zjawiska kolorystyczne w odniesieniu człowieka. 
W HARMOKROMII chodzi o korzystanie z kolorów jako źródła inspiracji, ochrony, wzmocnienia i oczywiście podkreślenie naturalnego piękna poprzez zrozumienie energetyki barw.
Nie można zaprzeczyć ich mocy więc warto je zrozumieć.
Światło będąc częścią pola elektromagnetycznego ma swoje właściwości. Bez światła nie ma barw a każda z nich reprezentuje określoną częstotliwość fali.
Większość ludzi posługuje się kolorami bez ich znajomości.
W ten sposób nieświadomie korzystają z oddziaływania które ma swoje konsekwencje.
Brzmi to dość poważnie ale nie sposób ominąć badań empirycznych oraz efektów koloroterapii które potwierdzają działanie barw na naszą psychikę, samopoczucie, ciało i zdrowie.
Już Ibn Sina  znany też jako Awicenna ponad 1000 lat temu korzystał z mocy barw m.in. w leczeniu ciężkich ran poprzez kolorowe bandaże które przyspieszały proces leczenia.
Śmiało można powiedzieć, że lecznicze właściwości barw były znane jeszcze przed naszą erą.
Starożytny Egipt, Mezopotamia, Chiny to miejsca z których mamy najwięcej informacji o celowym stosowaniu barw w budowlach sakralnych, w uzdrawianiu czy tkaninach.
Bliższa nam współczesność to wspaniałe prace Edwina D. Babbita, doktora Sciascii, laureata nagrody Nobla Niels R. Finsen oraz badaczy: Downes i Blunt którzy odkryli niszczące działanie ultrafioletu na bakterie. Należy wspomnieć również o artystach, muzykach czy filozofach takich jak Leonadro da Vinci, Goethe, Steiner, Skrabin, Kandinsky czy Korsakov którzy tworzyli teorie zależności między wnętrzem człowieka a kolorem i dźwiękiem.

Czym różni się HARMOKROMIA od analizy kolorystycznej?

HARMOKROMIĘ należy postrzegać jako wyższy wymiar analizy kolorystycznej.  Uwzględnia ona energię koloru i nie ogranicza się tylko do pięknego wyglądu ale również tłumaczy działanie barw i ich wpływ na naszą psychikę i samopoczucie. HARMOKROMIA uczy nie tylko tworzenia harmonijnej garderoby lub barw marki osobistej ale również korzystania z właściwości kolorów do pracy, inspiracji, ochrony, wypoczynku oraz dekoracji wnętrz.  
Stosowana w przeróżnych formach przekazu związanego z marketingiem, reklamą czy produkcjach teatralnych, filmowych i wizualnych, świetnie sprawdza się jako nośnik ładunku emocjonalnego.

Jaka jest różnica między 12 a 16 typów kolorystycznych?

12 typów kolorystycznych to aktualnie najbardziej rozpowszechniona w Polsce metoda analizy kolorystycznej. Natomiast HARMOKROMIA to 16 typów kolorystycznych. Odróżnia się ona inną „budową” palet kolorystycznych uwzględniając typy, tzw. „pomiędzy” które w wersji 12 typów nie znajdują dla siebie miejsca. 
Ponadto w analizie kolorystycznej HARMOKROMII każdy z 16 typów dzieli się na kolejne 3 podtypy. Model 16 typów HARMOKROMII powstał na bazie teorii kolorów natury, zaprezentowanych prawie 100 lat przez wykładowcę szkoły BAUHAUS – Johannesa Ittena oraz jego następców. Został on autorsko rozszerzony i zmodyfikowany na podstawie wieloletnich doświadczeń Kate Herman w pracy z klientem, tworząc system odpowiadający aktualnym potrzebom analizy kolorystycznej.

Czy klient powinien pytać na jakim systemie pracuje kolorysta, 12 czy 16 palet kolorystycznych?

Tak. Jeżeli chce.
Kolorysta potrzebuje narzędzi do przeprowadzenia analizy. Najlepszy specjalista nie mając odpowiednich narzędzi nie jest w stanie przeprowadzić jej prawidłowo. Jeżeli jest ograniczony dostępem tylko do 4 lub 12-stu typów kolorystycznych to nawet kiedy widzi, że żaden z nich nie pasuje idealnie to jest „zmuszony” wybrać ten który będzie najbliższy analizowanemu, ze świadomością, że nie jest to najlepszy z możliwych wyborów.

Dlatego dość często słyszę w odpowiedzi na pytanie:
Jak zostałaś(eś) zdiagnozowana(y)?
odpowiedź brzmi:
..wiesz, no kolorystka powiedziała mi, że jestem trochę wiosną, trochę jesienią a nawet zimą…
no i klops … po analizie
po czymś takim, nie dziwię się ludziom którzy nie wierzą w działanie kolorów i słuszność analizy kolorystycznej

W mojej pracy kolorysty zauważyłam, że bardzo dużo ludzi reprezentuje typ „pomiędzy”
i to właśnie dla nich była potrzeba przebudowy klasycznej 12 paletowej wersji.

Czy w HARMOKROMII dodatkowe 4 typy kolorystyczne są  „dołożone” to już istniejących 12?

Nie. Model 16 typów HARMOKROMII jest inaczej skonfigurowany.
Niektóre typy można porównać i są prawie takie same jednak inne różnią się parametrami.

Czy model 12 palet jest przestarzały ?

Nie. 
Nadal ma wielu zwolenników i doskonale sobie radzi. Jeżeli jesteś typem który idealnie wpasowuje się w jej założenia to oczywiście, najprawdopodobniej  twoja analiza przebiegnie prawidłowo.

Dlaczego bezpieczniej jest skorzystać z analizy HARMOKROMII?

Korzystając z usług kolorysty nie wiesz jaki typ reprezentujesz albo się tylko domyślasz. Dlatego liczysz, że  zostanie on prawidłowo określony i na tej podstawie będziesz budować swoją garderobę, ustalać kolory marki osobistej, urządzać wnętrza, itp…. dlatego jest ważne aby pójść do kogoś kto dysponuje najszerszą gamą typów kolorystycznych.

Jak często należy wykonywać analizę kolorystyczną HARMOKROMII?

1 raz w życiu.
Wbrew opinii niektórych kolorystów twierdzących, że zmiany spowodowane starzeniem się, są tak determinujące, że należy co kilka lat analizę powtarzać; jestem zdania, że dobrze zrobiona analiza to prezent na całe życie.
Faktem jest, że zmieniamy się wraz z wiekiem. Traci się blask i świeżość ale to nie znaczy, że nasza paleta barw się zmieniła i stajemy się innym typem kolorystycznym. Tym bardziej należy korzystać z przypisanych nam kolorów aby wyglądać młodo i czuć się atrakcyjnie.

Czy poprzez różne zabiegi typu: farbowanie włosów oraz stosowanie kolorów makijażu i ubrań możemy zmienić nasz typ kolorystyczny?

Nie
Nasz typ kolorystyczny towarzyszy nam przez całe życie i pomimo wielu zabiegów jesteśmy cały czas typ samym typem tylko z nieodpowiednim kolorem włosów, w nieodpowiednim makijażu i garderobie.

Jakie są konsekwencje nieprawidłowo wykonanej analizy kolorystycznej?

Brak spójności. To coś nieuchwytnego czego świadomy umysł nie potrafi określić. Nasz mózg jest dość leniwy i idzie po najmniejszej linii oporu. Dlatego jak czegoś nie rozumie to sam dopisuje treści, tzw. efekt HALO który w przypadku niespójności przejawi się w efekcie GOLEMIA.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *