Parametry koloru


W HARMOKROMII występuję 4 podstawowe parametry pozwalające na określenie dopasowanej indywidualnie gamy kolorystycznej.


Kolor posiada swoje właściwości wg. których określa się jego miejsce w schemacie barw. Najtrafniej określił to Munsell w swoim przestrzennym modelu kolorystycznym

Mylne określenie któregokolwiek z parametrów skutkuje złym doborem w obrębie całej palety. Poniższe opisy pozwalają na dokładne wskazanie charakterystyki i różnic pomiędzy poszczególnymi porami roku.

Temperatura kolorów

image15 |

Wrażenie temperatury koloru to jeden z najważniejszych parametrów służących do przeprowadzenia prawidłowo HARMONIZACJI KOLORÓW (analizy kolorystycznej.)
Jej właściwe określenie jest pierwszym krokiem i determinuje kolejne etapy. Jak widać kolory ciepłe i zimne są mocno rozdzielone. Nie oznacza to jednak, że osoby "zdiagnozowane" jako ciepłe nie mogą nosić kolorów "zimnych" i odwrotnie. Poniżej przykłady jak to zrobić


Pomimo dość wyraźnego podziału na kolory ciepłe i zimne jest możliwość „ocieplania” kolorów zimnych i „ochładzania” kolorów ciepłych.


Poniżej znajdują się przykłady pokazujące, że można korzystać z pełnej gamy kolorystycznej ale musi być w odpowiedniej temperaturze współgrającej z naszym kolorytem


Czerwony i żółty są kolorami ze spectrum barw ciepłych ale jak widać można je „ochłodzić” i wtedy doskonale nadają się dla osób których koloryt został zdefiniowany jako chłodny.


Zielony i niebieski są kolorami ze spectrum barw zimnych ale jak widać można je „ocieplić” i wtedy doskonale nadaje się dla osób których koloryt został zdefiniowany jako ciepły.

image11 1 |
image17 |
image21 1 |
image14 |

INTENSYWNOŚĆ

Kolejnym parametrem jest intensywność koloru który określa ilość światła w kolorze.
Pośrodku znajduje się kolor „wyjściowy” czyli jego czysta wersja. Rozwija się w stronę jasnego czyli więcej światła białego lub w stronę ciemnego czyli światło odjęte.

image131 1 |

NASYCENIE

Trzecim parametrem jest nasycenie koloru który określa jego „czystość” czyli ilość szarego. Im więcej szarego tym zmniejsza się jego nasycenie i staje się bardziej zgaszony

image20 1 |

KONTRAST

Oto przykłady kontrastów

image16 1 |